Sajnos a biodízelre vagy a tisztított étolajalapú üzemanyagra és más alternatív energiahordozókra még mindig várnia kell a hazai autóstársadalomnak, 2007-ben viszont megjelent a hazai piacon az első zöldüzemanyag, a bioetanol-tartalmú E85, és üstökösszerű karriert futott be. Mostanra állítólag 400-nál is több kúton lehet tankolni, és bár a hagyományos üzemanyagokhoz képest még mindig csak töredéket tesz ki az E85-forgalmazás, azért ez akkor is néhány millió litert jelent. (Összehasonlításul: az éves magyarországi benzinfogyasztás másfél milliárd liter körül van.)
A hirtelen népszerűség okát talán a magyar autósok árérzékenységében kereshetjük, hiszen az E85 még most is egy jó százassal olcsóbb, mint a 95-ös benzin, és ez - valljuk be - komoly érv. Mégis, az utóbbi időben több ellenérvet is megpróbálnak megfogalmazni az ellenérdekelt (többnyire feltehetően az olajiparban érdekelt, vagy általuk finanszírozott ;-) felek. Ilyen a többletfogyasztás kérdése, hiszen a szesznek alacsonyabb az energiatartalma, ergo többet kell belőle elégetni, mint benzinből.
Ez természetesen igaz: az E85-ből valamivel többet eszik a motor, mint benzinből, bár nagyon megoszlanak a vélemények, hogy ez mennyit is jelent. Az "alkoholisták" "óh hát észre sem vettem, hogy többet fogyaszt"-jától a csalódottak "50%-kal többet evett"-jéig igen széles a skála. A "szakemberek" szerint a reális többlet 15 és 30 % között van.
Megéri-e tehát, hogy ha E85-öt tankolok? A pontos válasz az, hogy a fene tudja, hiszen ez függ a motorvezérlés beállításától és persze a vezetési stílustól is, ugyanis az etanolos üzemanyag 105-ös oktánszáma és az ezzel járó teljesítménynövekedés némileg "sportosabb" vezetésre is csábíthat.
Tegyük fel, hogy az autó mondjuk 6,5 litert fogyaszt százon (ez szerintem egy átlagos, jó adat), ami a mai átlag benzinár (385 Ft) mellett 2502 Ft-ot jelent 100 km-en. Ha E85-ből 20%-kal többet fogyaszt, akkor az 7,8 litert jelent, amivel az átlagos E85-ár (282 Ft) esetén 2200 Ft jön ki. A valós megtakarítás tehát 12% körül alakul, ami valóban szerényebb, mint amit az ártábla sugall, mégis érdemes elgondolkodni rajta. Komoly cégek biztosan ölni tudnának azért, hogy 10-12%-kal csökkenthessék a közlekedési költségeiket, de a végső konzekvencia mégis az, hogy érdemes leülni egy papírral és ceruzával (a magamfajta kényelmes embernek még számológéppel is), és konkrétan ki kell számolnia.
Úgy tűnik, megéri.